Orthomoleculaire adviseur (gevorderd)

De term ‘orthomoleculair’ werd voor het eerst gebruikt in 1968, door professor Linus Carl Pauling (1901-1994). Het woord orthomoleculair is afgeleid van het Griekse woord orthos wat ‘juist recht of gezond’ betekent. Moleculair betekend ‘met betrekking tot de moleculen in het lichaam’.

In de orthomoleculaire geneeskunde is het uitgangspunt dat een aandoening eerder zal genezen wanneer de concentraties vitaminen, mineralen, spoorelementen, eiwitten, vetten en koolhydraten in het lichaam de juiste verhoudingen aanwezig zijn.

Het gaat voornamelijk om de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamines (zoals vitamine C en K2) - Mineralen (zoals magnesium en kalium);

  • Spoorelement (zoals jodium en ijzer);

  • Vetzuren (zoals omega 3-vetzuren);

  • Aminozuren (zoals tryptofaan en tyrosine);

  • Bio-actieve stoffen (zoals kruiden en prebiotica).

Al deze stoffen komen van nature voor in voeding. Helaas eten veel mensen te eenzijdig. Hierdoor ligt een (subtiel) tekort van voedingsstoffen op de loer. Ook door chronische stress, topsport, luchtvervuiling en andere factoren, kan de voorraad van voedingsstoffen sneller op zijn, waardoor extra aanvulling nodig is.

De orthomoleculaire geneeskunde is de wetenschap die bestudeerd hoe men de optimale hoeveelheid voedingsstoffen binnen kan krijgen.

Voeding en beweging

Dat groenten en fruit goed zijn voor het lichaam, dat weet menig persoon. Maar voeding is veel meer dan enkel groenten en fruit. In de orthomoleculaire geneeskunde is voeding de basis voor een gezond lichaam.
Gezonde voeding is voeding die bijdraagt aan een goede afstemming van alle moleculen voor een gezond lichaam.

 

In de huidige consumptiemaatschappij wordt er veel voorverpakt voedsel verkocht. Deze voeding bevat vaak onnodige toevoegingen en stoffen die nadelig (kunnen) zijn voor de gezondheid, maar ook weinig vitaminen en mineralen.
Kortom: voeding dat ons lichaam vult, maar helaas niet voedt.

 

Wanneer wij spreken over gezonde voeding, dan zullen we terug moeten gaan naar onze verre voorouders. Volgens wetenschappers is ons DNA, de belangrijkste drager van erfelijke informatie, in 35.000 jaar nauwelijks veranderd. Onze genen en ons lichaam zien er nog steeds hetzelfde uit als in de prehistorie, Onze voedingsbehoeften zijn identiek gebleven. Wat wel sterk is veranderd, is ons huidig voedingspatroon. Ons lichaam heeft zich vaak in zo’n korte tijd nog niet kunnen afstemmen op ons huidige voedingspatroon. Dit heeft vaak tot gevolg dat het lichaam niet in balans is, met aandoeningen als gevolg.

 

Ook is bewegen een belangrijke pijler in het werken naar een gezonde leefstijl. Door voldoende beweging houd je je lichaam gezond en kun je beter functioneren. Een richtlijn voor volwassenen bestaat in ieder geval uit het volgende:

  • Bewegen is goed, meer bewegen in beter;

  • Doe tenminste 150 minuten per week (2,5uur) aan intensieve inspanning zoals wandelen, fietsen verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordelen;

  • Doe tenminste, tweemaal per week, spier- en botversterkende activiteiten;

  • Voorkom veel stilzitten!

April 2020 heb ik mijn diploma gehaald voor de 4-daagse opleiding Orthomoleculaire adviseur basis. Gelijk hierna ben ik begonnen met de gevorderde 8-daagse opleiding en deze heb ik in Juli 2020 afgerond.
Tijdens mijn consulten zal ik ook (basis) voedingsadviezen meegeven, zeker ook als er allergieën of overgevoeligheden uit de test komen.